Wypoczynek dla celów zdrowotnych

Życie na wysokich obrotach, duże obciążenie organizmu oraz stres to najczęstsze czynniki pogarszającego się stanu zdrowia. Wielu z nas jest na etapie szukania rozwiązań, które pozwoliłyby organizmowi wrócić do pełni sił. Zdecydowanie w takim przypadku należy rozważyć urlop wypoczynkowy, podczas którego specjaliści zadbają o nasze zdrowie. Warto zmierzyć się z tematem i sprawdzić swój stan zdrowia, ponieważ niekoniecznie nasz wiek determinuje w jakiej jesteśmy kondycji. Bardzo często osoby w dojrzałym wieku są słabe kondycyjnie, a codzienne obowiązki wymagają dużego nakładu sił. Z kolei co raz częściej widzimy osoby w podeszłym wieku, które regularnie uprawiają sport czy gimnastykę właśnie w trosce o swoje ciało, a także zdrowie psychiczne.

Urlopy zdrowotne

W chwili obecnej niezwykle popularne stał się wypoczynek połączony z zabiegami prozdrowotnymi. Do tej pory szczególną popularnością cieszyły się sanatoria, w których mamy możliwość skorzystania z wielu zabiegów leczniczych i rehabilitacyjnych. Niemniej jednak, wielu z nas kojarzyło takie miejsca ze starszymi ludźmi, którzy borykają się z poważnymi problemami w kwestii zdrowia. Nic bardziej mylnego. W obecnych czasach również młodzi ludzie mają możliwość skorzystania z różnorakich ofert obiektów cechujących się właśnie posiadaniem w ofercie zabiegów prozdrowotnych. Wybierając miejsce odpowiednie dla nas powinniśmy przede wszystkim zapoznać się z kadrą lekarską, która będzie nadzorować nasz stan zdrowia oraz z wyposażeniem danego obiektu. Oprócz konsultacji lekarskich oraz seansów zaleconych przez profesjonalistów musimy mieć odpowiednio przygotowane miejsce do wypoczynku. Najbardziej popularną formą aktywności wśród osób wyjeżdżających na urlop dla zdrowotności jest pływanie, dlatego warto zwrócić uwagę czy dany obiekt posiada basen.

Formy aktywności

Zgodnie z popularnym powiedzeniem, że sport to zdrowie, nie możemy zapominać o codziennych aktywnościach. W zależności od tego, jaki kierunek obierzemy będziemy korzystać z innych form sportu. W górach zdecydowanie warto wybrać się na szlak, gdzie po przez dłuższy trekking będziemy mogli wzmocnić mięśni i polepszyć swoją kondycje. Drugim ciekawym rozwiązaniem jest jazda na rowerze specjalnie przygotowanymi do tego trasami. Z kolei decydując się na urlop w miejscowościach nadmorskich będziemy stawiać na spacery wzdłuż brzegu czy po lesie. Dzięki odpowiednim aktywnością, dotlenieniu organizmu oraz zwiększeniu ruchu poprawimy swój stan zdrowia.

Odpowiedzialny wypoczynek

Niemniej jednak, warto pamiętać, iż we wszystkim co robimy musimy znać umiar. Wypoczynek dla celów zdrowotnych może łatwo zakończyć się kontuzją, jeżeli nie będziemy słuchać rad lekarzy. Każdą z form aktywności należy dostosować do możliwości swojego organizmu oraz warunków jakie panują. Przeszarżowanie i chęć poprawy formy w zbyt szybkim czasie może się skończyć tym, że osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego. Kierując się wskazówkami fachowców i stosując odpowiedni balans pomiędzy wypoczynkiem, zabiegami, a sportem możemy osiągnąć ogromną poprawę stanu naszego zdrowia.

Masz apetyt na zdrowie?

Zdrowy styl życia opiera się na 5 podstawowych zasadach, których wdrożenie w swoją codzienność gwarantuje lepszą jakość życia i poprawę samopoczucia. Należą do nich:

  • Świadome odżywianie. Wiedza, jaka żywność jest dla mnie korzystna, co mi służy, a co nie. Wybieranie naturalnych, świeżych produktów, picie wody.
  • Wybieranie zdrowej żywności. Wiedza na temat żywności, świadomy wybór produktów o korzystnym wpływie na zdrowie. Usunięcie z jadłospisu produktów pogarszających stan zdrowia.
  • Zmiana nastawienia psychicznego. Praca nas sobą, więcej optymizmu, wiara w siebie.
  • Regularne ćwiczenia fizyczne oraz ćwiczenia relaksacyjne. Prowadzą do poprawy stanu fizycznego, ale również redukują stres. Wysiłek fizyczny to najlepsza forma odpoczynku dla psychiki.
  • Dbanie o właściwą ilość snu. Każdy potrzebuje innego czasu, aby czuć się wypoczętym, jednak zdrowy sen jest niezbędny dla każdego. Pozwala odpocząć przede wszystkim mózgowi zalewanemu zewsząd bodźcami, ale również innym narządom stale pracującym.

Na twój styl życia składają się zachowania, czynności, nawyki i przekonania nabywane przez całe życie. Mieli na nie wpływ członkowie rodziny, przyjaciele, grupy rówieśnicze, szkoła, media. Wypracowanie nowych, prozdrowotnych zachowań to długotrwały proces, który zaczyna się wewnątrz – od potrzeby zmiany swojego życia na lepsze. Warto się go podjąć i małymi krokami eliminować zachowania, które są dla ciebie szkodliwe.

10 zasad zdrowego stylu życia 

1.     Spożywaj regularne posiłki w zbliżonych odstępach czasu.

2.     Wybieraj żywność o niskim stopniu przetworzenia, najlepiej ekologicznego pochodzenia.

3.     Urozmaicaj posiłki, dbaj o różnorodność pożywienia.

4.     Pij wodę – minimum 2 litry dziennie.

5.     Unikaj słodyczy i słodkich napojów.

6.     Unikaj alkoholu i zrezygnuj z palenia papierosów.

7.     Wysypiaj się.

8.     Wprowadź aktywność fizyczną.

9.     Zadbaj o dobrostan psychiczny.

10.  Pielęgnuj relacje z bliskimi.

Styl życia, a zdrowie człowieka to zależności wprost proporcjonalne. Korzyści związane z wprowadzeniem zasad zdrowego trybu życia, czyli wprowadzenie zbilansowanej diety, zrezygnowanie z palenia tytoniu, ograniczenie spożycia soli i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz regularna aktywność fizyczna będą wpływać znacząco na obniżenie ryzyka zgonów.

Zaleca się co najmniej 30-45 minut zdrowego ruchu dziennie, chociażby w formie spontanicznej aktywności fizycznej, np. spaceru, wchodzenia po schodach czy rekreacyjnej jazdy rowerem. Warto wdrożyć w życie treningi aerobowe o umiarkowanej intensywności, np. pływanie, aqua-aerobik, nordic walking, jogging. Aktywność fizyczna powinna być przede wszystkim dopasowana do wieku i możliwości ćwiczącego. Wysiłek powinien być relaksem dla umysłu, poprawiać humor i redukować stres, dlatego jego intensywność nie może być dla nas katorżniczą pracą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.