Kształtowanie odporności dziecka w przedszkolu

Dla dzieci w przedszkolu udział w zajęciach edukacyjnych i stały kontakt z rówieśnikami są niezwykle ważne. Niestety, w bardzo wielu wypadkach już po pierwszych dniach w placówce maluch zaczyna chorować. Jak zatem kształtować odporność dzieci w przedszkolu?

Układ odpornościowy dzieci w przedszkolu

Dzieci trafiają do przedszkola między 2. a 6. rokiem życia. Na tym etapie życia odporność człowieka jest jeszcze bardzo słaba. Co prawda przez pierwsze miesiące po urodzeniu organizm jest chroniony przeciwciałami zawartymi w mleku matki, jednak na pełne ukształtowanie odporności przyjdzie czas dopiero wiele lat później. Układ immunologiczny w przypadku dzieci w przedszkolu jest jeszcze bardzo niedojrzały i nieustannie, do niemal 12. roku życia, kształtuje się. Pojawienie się we wczesnym dzieciństwie w placówce edukacyjnej i kontakt z rówieśnikami to stałe przenoszenie się wielu drobnoustrojów i ciągłe, podwyższone ryzyko zarażania. Jest to dość naturalne i spotykane u większości maluchów, których organizmy dopiero przygotowują się do walki z różnego typu infekcjami wywołanymi przez bakterie, grzyby i wirusy.

Jak kształtować odporność u dzieci w przedszkolu?

Mimo że układ immunologiczny kształtuje się stopniowo przez pierwsze lata życia człowieka, rodzice również powinni zadbać o wspieranie odporności swojej pociechy. Ważne jest wprowadzenie od początku pewnych zasad, które sprzyjają ochronie przed infekcjami. W przypadku dzieci w przedszkolu ważny jest częsty kontakt ze świeżym powietrzem, dlatego od najmłodszych etapów rozwoju istotne są codzienne spacery i przebywanie na zewnątrz. Kilkulatki powinny spędzać na podwórku, placu zabaw czy w parku przynajmniej 1-2 godziny dziennie. Nie ma tu znaczenia pora roku – kontakt ze świeżym powietrzem ważny jest tak samo latem, jak i zimą. Przy okazji należy tworzyć u małego człowieka nawyk aktywności ruchowej. Sport to zdrowie bez względu na wiek.

Przy okazji zabaw na zewnątrz warto wspomnieć o odpowiedniej garderobie. Dzieci w przedszkolu zwykle są w ciągłym ruchu, dlatego należy zachować rozsądek przy ubieraniu. Zbyt gruba odzież i przegrzewanie to jeden z częstych powodów pojawienia się choroby. Jednocześnie nie można zapominać o odpowiedniej temperaturze i nawilżeniu powietrza w mieszkaniu. Pokój malucha należy codziennie wietrzyć i nie dopuszczać do tego, by w pomieszczeniu było zbyt gorąco.

Niezwykle ważną rolę w kształtowaniu odporności u dzieci w przedszkolu ma odżywianie. Jeśli maluch nie będzie miał zapewnionej zbilansowanej diety z odpowiednimi ilościami składników odżywczych, wówczas jego odporność będzie słabła. Co powinno znaleźć się w codziennym jadłospisie przedszkolaka? Kilkulatek powinien jeść dużo warzyw i owoców, produktów zbożowych, nie należy też unikać chudego mięsa, jaj i ryb. Mleko warto podawać ostrożnie, ponieważ często jest przyczyną alergii. Bardzo korzystny wpływ na odporność dzieci w przedszkolu ma cebula, czosnek i miód. Jeśli zajdzie taka potrzeba, nie zaszkodzi podawanie gotowych preparatów wzmacniających oraz suplementów diety.

Masz apetyt na zdrowie?

Zdrowy styl życia opiera się na 5 podstawowych zasadach, których wdrożenie w swoją codzienność gwarantuje lepszą jakość życia i poprawę samopoczucia. Należą do nich:

  • Świadome odżywianie. Wiedza, jaka żywność jest dla mnie korzystna, co mi służy, a co nie. Wybieranie naturalnych, świeżych produktów, picie wody.
  • Wybieranie zdrowej żywności. Wiedza na temat żywności, świadomy wybór produktów o korzystnym wpływie na zdrowie. Usunięcie z jadłospisu produktów pogarszających stan zdrowia.
  • Zmiana nastawienia psychicznego. Praca nas sobą, więcej optymizmu, wiara w siebie.
  • Regularne ćwiczenia fizyczne oraz ćwiczenia relaksacyjne. Prowadzą do poprawy stanu fizycznego, ale również redukują stres. Wysiłek fizyczny to najlepsza forma odpoczynku dla psychiki.
  • Dbanie o właściwą ilość snu. Każdy potrzebuje innego czasu, aby czuć się wypoczętym, jednak zdrowy sen jest niezbędny dla każdego. Pozwala odpocząć przede wszystkim mózgowi zalewanemu zewsząd bodźcami, ale również innym narządom stale pracującym.

Na twój styl życia składają się zachowania, czynności, nawyki i przekonania nabywane przez całe życie. Mieli na nie wpływ członkowie rodziny, przyjaciele, grupy rówieśnicze, szkoła, media. Wypracowanie nowych, prozdrowotnych zachowań to długotrwały proces, który zaczyna się wewnątrz – od potrzeby zmiany swojego życia na lepsze. Warto się go podjąć i małymi krokami eliminować zachowania, które są dla ciebie szkodliwe.

10 zasad zdrowego stylu życia 

1.     Spożywaj regularne posiłki w zbliżonych odstępach czasu.

2.     Wybieraj żywność o niskim stopniu przetworzenia, najlepiej ekologicznego pochodzenia.

3.     Urozmaicaj posiłki, dbaj o różnorodność pożywienia.

4.     Pij wodę – minimum 2 litry dziennie.

5.     Unikaj słodyczy i słodkich napojów.

6.     Unikaj alkoholu i zrezygnuj z palenia papierosów.

7.     Wysypiaj się.

8.     Wprowadź aktywność fizyczną.

9.     Zadbaj o dobrostan psychiczny.

10.  Pielęgnuj relacje z bliskimi.

Styl życia, a zdrowie człowieka to zależności wprost proporcjonalne. Korzyści związane z wprowadzeniem zasad zdrowego trybu życia, czyli wprowadzenie zbilansowanej diety, zrezygnowanie z palenia tytoniu, ograniczenie spożycia soli i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz regularna aktywność fizyczna będą wpływać znacząco na obniżenie ryzyka zgonów.

Zaleca się co najmniej 30-45 minut zdrowego ruchu dziennie, chociażby w formie spontanicznej aktywności fizycznej, np. spaceru, wchodzenia po schodach czy rekreacyjnej jazdy rowerem. Warto wdrożyć w życie treningi aerobowe o umiarkowanej intensywności, np. pływanie, aqua-aerobik, nordic walking, jogging. Aktywność fizyczna powinna być przede wszystkim dopasowana do wieku i możliwości ćwiczącego. Wysiłek powinien być relaksem dla umysłu, poprawiać humor i redukować stres, dlatego jego intensywność nie może być dla nas katorżniczą pracą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.