Negatywny wpływ szkodników domowych na zdrowie człowieka

Domowe szkodniki to dość powszechny problem. Pluskwy, szczury czy karaluchy pojawiają się w wielu mieszkaniach i niszczą rośliny, przedmioty, produkty spożywcze, dobrze się przy tym ukrywając. Na dodatek mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

Karaluchy i prusaki

Do najbardziej znanych w naszym kraju szkodników domowych zaliczamy karaczany, zwane powszechnie karaluchami. Owady te zjadają niemal wszystko, co znajdą na swojej drodze, dlatego chętnie lgną do ciepłych miejsc, w których wyczują pozostawione resztki jedzenia. Ich występowanie nie jest tylko kwestią dyskomfortu i nieprzyjemnych doznań, ale przede wszystkim realnego zagrożenia dla zdrowia. Karaluchy roznoszą bowiem wiele wirusów, a także liczne grzyby i bakterie. W ten sposób owady te mogą zakazić groźną chorobą wszystkich mieszkańców domu – zarówno ludzi, jak i zwierzęta. Przykładem jest tu cholera, tężec, toksoplazmoza, gruźlica, salmonelloza, grypa, czerwonka.

Podobnie negatywne działanie na ludzkie zdrowie mają prusaki. One również roznoszą groźne drobnoustroje, będące przyczyną bardzo poważnych problemów. Wystarczy wymienić tu dżumę, gruźlicę czy trąd. Zarówno karaluchy, jak i prusaki, mogą być źródłem rotawirusów i reakcji alergicznych. Z uwagi na działanie tych owadów i duże zagrożenie dla człowieka, konieczna jest szybka ochrona przed szkodnikami. Najlepiej zadanie to zlecić odpowiedniej firmie – profesjonalna dezynsekcja może pomóc w skutecznym pozbyciu się problemu.

Pluskwy

Kolejna grupa owadów mających szkodliwy wpływ na człowieka, to pluskwy, które szczególnie lubią pić ludzką krew. Najczęściej chowają się w różnych meblach (zwłaszcza w łóżkach, tapczanach, fotelach), a także w ramach okiennych, obrazach, żaluzjach czy walizkach. Insekty te nie są duże i grasują głównie nocami, dlatego dopóki nie zostawią śladów po ugryzieniu, człowiek może nie mieć świadomości ich obecności we własnym mieszkaniu. Ukąszenie bywa bolesne i swędzące. Nieprzyjemne objawy i ślady na skórze to jednak nie wszystko – niektórzy specjaliści podejrzewają, że pluskwy mogą przenosić pewne rodzaje groźnych bakterii, m.in. gronkowca złocistego. W tym wypadku również wskazana jest więc dezynsekcja – szkodniki te potrafią szybko się rozmnażać, dlatego lepiej nie zwlekać z ich usuwaniem.

Gryzonie

Owady to nie jedyne zagrożenia – ochrona przed szkodnikami często dotyczy również gryzoni. Wiele osób skarży się na pojawiające się w domu szczury i myszy. Zwierzęta te nie tylko wyjadają produkty spożywcze i niszczą otoczenie (meble, instalacje, sprzęty itp.), ale są też niebezpieczne z uwagi na przenoszenie drobnoustrojów chorobotwórczych. Szczury mogą być nosicielami m.in. pasożytów (zwłaszcza pcheł i wszy). Stanowią jednocześnie źródło wielu chorób. Wśród najpoważniejszych wymienia się włośnicę, dżumę, tularemię i dur brzuszny. Szczury i myszy mogą przenosić również salmonellozę. Tępienie gryzoni można przeprowadzić samemu za pomocą dostępnych w sklepach środków lub wynająć w tym celu profesjonalną firmę oferującą takie usługi.

Masz apetyt na zdrowie?

Zdrowy styl życia opiera się na 5 podstawowych zasadach, których wdrożenie w swoją codzienność gwarantuje lepszą jakość życia i poprawę samopoczucia. Należą do nich:

  • Świadome odżywianie. Wiedza, jaka żywność jest dla mnie korzystna, co mi służy, a co nie. Wybieranie naturalnych, świeżych produktów, picie wody.
  • Wybieranie zdrowej żywności. Wiedza na temat żywności, świadomy wybór produktów o korzystnym wpływie na zdrowie. Usunięcie z jadłospisu produktów pogarszających stan zdrowia.
  • Zmiana nastawienia psychicznego. Praca nas sobą, więcej optymizmu, wiara w siebie.
  • Regularne ćwiczenia fizyczne oraz ćwiczenia relaksacyjne. Prowadzą do poprawy stanu fizycznego, ale również redukują stres. Wysiłek fizyczny to najlepsza forma odpoczynku dla psychiki.
  • Dbanie o właściwą ilość snu. Każdy potrzebuje innego czasu, aby czuć się wypoczętym, jednak zdrowy sen jest niezbędny dla każdego. Pozwala odpocząć przede wszystkim mózgowi zalewanemu zewsząd bodźcami, ale również innym narządom stale pracującym.

Na twój styl życia składają się zachowania, czynności, nawyki i przekonania nabywane przez całe życie. Mieli na nie wpływ członkowie rodziny, przyjaciele, grupy rówieśnicze, szkoła, media. Wypracowanie nowych, prozdrowotnych zachowań to długotrwały proces, który zaczyna się wewnątrz – od potrzeby zmiany swojego życia na lepsze. Warto się go podjąć i małymi krokami eliminować zachowania, które są dla ciebie szkodliwe.

10 zasad zdrowego stylu życia 

1.     Spożywaj regularne posiłki w zbliżonych odstępach czasu.

2.     Wybieraj żywność o niskim stopniu przetworzenia, najlepiej ekologicznego pochodzenia.

3.     Urozmaicaj posiłki, dbaj o różnorodność pożywienia.

4.     Pij wodę – minimum 2 litry dziennie.

5.     Unikaj słodyczy i słodkich napojów.

6.     Unikaj alkoholu i zrezygnuj z palenia papierosów.

7.     Wysypiaj się.

8.     Wprowadź aktywność fizyczną.

9.     Zadbaj o dobrostan psychiczny.

10.  Pielęgnuj relacje z bliskimi.

Styl życia, a zdrowie człowieka to zależności wprost proporcjonalne. Korzyści związane z wprowadzeniem zasad zdrowego trybu życia, czyli wprowadzenie zbilansowanej diety, zrezygnowanie z palenia tytoniu, ograniczenie spożycia soli i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz regularna aktywność fizyczna będą wpływać znacząco na obniżenie ryzyka zgonów.

Zaleca się co najmniej 30-45 minut zdrowego ruchu dziennie, chociażby w formie spontanicznej aktywności fizycznej, np. spaceru, wchodzenia po schodach czy rekreacyjnej jazdy rowerem. Warto wdrożyć w życie treningi aerobowe o umiarkowanej intensywności, np. pływanie, aqua-aerobik, nordic walking, jogging. Aktywność fizyczna powinna być przede wszystkim dopasowana do wieku i możliwości ćwiczącego. Wysiłek powinien być relaksem dla umysłu, poprawiać humor i redukować stres, dlatego jego intensywność nie może być dla nas katorżniczą pracą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.